Het restaureren van een gebouw dient te gebeuren met veel respect voor het verleden en voor de structurele en artistieke details.

De aanwezigheid van een bepaalde tijdsperiode in een kamer, is dan van fundamenteel belang. Het geeft karakter en bepaalt de identiteit van de ruimte. De originele elementen, dessins en kleuren terug te vinden, kan nog een hele uitdaging zijn.

Er zijn voor de interieurafwerking in bijvoorbeeld behang nog altijd de originele dessins voorhanden. Een aantal fabrikanten daarvan hebben hun eigen archieven uit bepaalde tijdsperioden.

Een aantal ateliers vervaardigen nog reproducties uit de 18e en 19e eeuw. Veelal worden deze geproduceerd voor musea of ten behoeve van historisch erfgoed. En uiteraard voor de particulier die samen werkt met de architecten en experts die de uitvoer van het restauratie project begeleiden.

Tot 1860 werd behang met de hand vervaardigd. Om dezelfde kwaliteit nu nog te krijgen als weleer, moet in alle facetten de productie worden uitgevoerd met dezelfde methodes en materialen.

Een stap terug in de tijd

Het begint met het papier, deze moet van de hoogste kwaliteit zijn. Zuurvrij en met 75 % katoenen vezel die nauw overeenkomt met de verschijningsvorm van de textuur en gewicht van de traditionele 18e eeuwse en het vroeg 19e eeuwse papier dat werd gebruikt voor block print behang.

Vanwege het hoge katoen-gehalte in het papier, is het veel duurzamer vergeleken met ander standaard hout-pulp papier. Terwijl de neutrale zuurtegraad van het papier zorgt voor een minimale degradatie op lange termijn. Historisch was er geen standaard gewicht voor het gebruikte papier. Die varieerde vooral van plaats tot plaats, waarschijnlijk afhankelijk van de beschikbaarheid ter plekke.

Voor 1840 werden de enkele papieren vellen aan elkaar gelijmd zodat er rollen papier ontstonden. De horizontale lijnen in de rollen papier waren bijna niet zichtbaar, maar wel aanwezig. Een belangrijk kenmerk om origineel papier te dateren. En bij een reproductie ervan in historische restauraties, worden dan ook de losse vellen papier met beenderenlijm aan elkaar gezet. Dit is een zeer accuraat werk.

Ook de grondstof van de kleuren zijn authentiek, een mengeling van kalk, pigment, soms Chinese klei, water en een bindmiddel (beenderen lijm).

De receptuur is zoals al in 1765 werd toegepast. Echter is dit een zeer kwetsbare verf. Doordat het op waterbasis is, kan het makkelijk uitlopen en oplossen bij het behangen. Dit vraagt veel precisie en een goede vaardigheid van de ervaren behanger. Veelal wordt er tegenwoordig een ander bindmiddel gebruikt voor de verf, waardoor het minder gevoelig is voor water.

Het drukprocedee

Om het papier voor te bereiden wordt het uitgerold op een 10 meter lange tafel, een laag van de achtergrond- / basiskleur wordt met de hand opgezet, met kwasten en dan op een droogrek gehangen. Als het droog is, wordt het papier op een 19e eeuwse stijlprintbank gelegd. Nadat de gekerfde houtblokken zijn ingekleurd ( getamponneerd) wordt het geplaatst op het papier. Met een bepaalde druk die substantieel is, dit wordt bewerkstelligd door gebruik van een met de voet bedienbare drukmachine.

Na elke druk wordt de rol doorgerold, afhankelijk van de lengte van het patroon. Registratie-spelden op de hoeken van de blockprint verzekeren een accurate uitlijning van het patroon. Dan wordt het papier wederom op het droogrek gehangen. De volgende dag volgt dezelfde procedure van de volgende kleur van het patroon. Complexe patronen hebben soms wel tot 10 kleuren en meer dan 25 verschillende block printen van verschillende maatvoeringen. De houten block printen worden bewaard in de stenen kelders met een stabiel klimaat, want anders zouden ze door de luchtvochtigheid gaan vervormen.

Enkel op deze originele manier van drukken, kan een behang verkregen worden met dezelfde karakteristieken als die uit de 18e en 19e eeuw. Echt een stap terug in de tijd, op dezelfde wijze produceren met dezelfde materialen, patronen en technieken.

Want de nieuwere druktechnieken zoals zeefdruk, kunnen op geen enkele manier de dynamiek en authenticiteit benaderen als deze manier van drukken.

Zoek de goede materialen, kleuren, dessins, stijl, … de meerwaarde is waardevol en geeft voldoening.